«ФІЛОСОФІЯ ДЛЯ ДІТЕЙ»

March 31, 2018

   30 березня студенти спеціальності «Початкова освіта» взяли участь у лекції-тренінгу», з «Філософії для дітей». Тренер Юлія Володимирівна Квасніцька, педагог НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів №2  – гімназія» м. Бара, чотири години міксувала теорію і практику. Це відбувалося в досить легкій формі – студенти вільно спілкувалися, обговорювали, та й загалом, радо сприймали все нове.

  Першим кроком була робота з текстом за методикою Метью Ліпмана «Філософія для дітей». Цю методику він розробив наприкінці 60-х років ХХ ст. Студенти читали уривок, ставили питання в контексті прочитаного, і голосували за те, яке їм найбільше сподобалося; людина, чиє питання обрали, повинна аргументувати, що її спонукало це запитати. «Таким чином можна повернути «живе» спілкування в клас і подолати надмірне захоплення учнів своїми гаджетами на уроках», – запевняє учасників вчительської (не)конференції міні-EdCamp у Львові Людмила Криворучка, доктор філософських наук та директор Докторської школи ім. родини Юхименків.

  Вже понад 35 років вищезгадана методика практикується у більше, ніж 60 країнах світу. У свій час Метью Ліпман зауважив, що студенти погано володіють навичками аргументації. Згодом він зрозумів, що вирішувати цю проблему потрібно не на студентських лавах і навіть не у старшій школі, а в молодшій. Сьогодні цей метод починають використовувати для дітей віком від 3-х років. Доведено, що метод «філософія для дітей» (philosophy for children, P4C) має позитивний вплив на когнітивний, соціальний і емоційний розвиток дитини. Після роботи з текстом практикували введення P4C діалогу за допомогою карток – вправа «Я бачу…», «Я відчуваю», «Я думаю, що…»

  Далі студенти вправлялися в «Бомієвсткому діалозі», працювали в групах, розв’язуючи математичні завдання за методикою P4C, зображували прості та складні числа за допомогою кругів.

  Завершальним етапом була робота спрямована на розвиток когнітивних здібностей, де студенти мали змогу висловити власні асоціації і відчуття пов’язані з ілюстрацією, ставили запитання до картинок і навіть малювали власні картини.

  Лекція-тренінг зацікавила слухачів та розширила їхній кругозір. Деякі студенти поділилися власними враженнями від дійства: «Цей день дійсно проведений з користю» (Ліля Дубина), «Гарний день для початку нової сторінки книзі життя. Дякую за творчу атмосферу та гарно проведений день» (Таня Довгань).

  Отже, ціль освіти сьогодення: формування нової людини – відповідальної, здатної самостійно будувати свою долю, яка прагне до саморозвитку, будує стосунки зі світом через свій життєвий вибір. Тому подібні методики потрібно застосовувати у роботі з учнівством і молоддю.

АНАСТАСІЯ ІСЬКО