АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
- serg-zelenjuk
- 1 день тому
- Читати 2 хв

12 травня 2025 року для учнів 11-А класу Обласного наукового ліцею- інтернату було проведено виховну годину за темою «Академічна доброчесність у закладах загальної середньої освіти».
Одинадцятикласники ознайомилися з поняттям академічної доброчесності як «сукупності етичних принципів та визначених законом правил, котрими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень».
Про академічну доброчесність ідеться в статті 42 Закону Укрраїни «Про освіту», а також у статті 43 Закону України «Про повну загальну середню освіту».
Учні дізналися, що виділяють такі принципи академічної доброчесності, як: чесність, довіра, справедливість, взаємна повага, відповідальність, сміливість.
Дотриманням академічної доброчесності з боку педагогів є: покликання на джерела інформації; дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права; надання правдивої інформації про методики й результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну діяльність; контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти; об’єктивне оцінювання результатів навчання.
Порушенням академічної доброчесності в системі середньої загальної освіти вважають: академічний плагіат; фабрикацію та фальсифікацію; списування; обман в усіх можливих формах; хабарництво; необ’єктивне оцінювання; допомогу учням під час тестів; використання учнями непередбачених допоміжних матеріалів і технічних засобів; проходження оцінювання за інших осіб; необ’єктивне оцінювання компетентностей педагогічних працівників під час атестації чи сертифікації.
Переглядаючи запропоновані класним керівником відеоролики, учні дізналися, що проявами їхньої академічної недоброчесності, зокрема, є: списування; використання шпаргалок і телефонів; інші форми обману.
В окремому відеоролику були запропоновані поради з академічної доброчесності школярам: навчатися старанно й сумлінно; вести здоровий спосіб життя; бути стриманими; цінувати час; не боятися визнавати свої помилки.
Учні дізналися, що робити НЕ МОЖНА: списувати або давати списувати іншим; використовувати недозволені матеріали та методи (наприклад, шпаргалки); отримувати інформацію від учнів інших класів (наприклад, про виконаний ними тест); бути навмисно відсутнім у день здачі проєкту, тесту чи контрольної роботи; подавати ту ж саму роботу різним учителям без попереднього дозволу; копіювати та вставляти інформацію без належного цитування; видавати чужу роботу за власну; фальсифікувати наукові та інші дані; підробляти підписи та інші документи.
Цю інформацію кожен охочий може почерпнути з «Довідника з академічної доброчесності для школярів», який можна віднайти на просторах інтернету.
Усі учасники освітнього процесу в закладі загальної середньої освіти мають розуміти, що академічна доброчесність – це, насамперед, основа чесної співпраці для побудови довіри один до одного, здобутих знань і оцінок.
Лариса СЛОБОДЯНЮК,
класний керівник 11-А класу
Comments