РЕЧІ, ЩО «ГОВОРЯТЬ»: ЯК ЛІЦЕЇСТИ ВІДКРИВАЛИ СВІТ ІНТЕРНЕТУ РЕЧЕЙ ПІД ЧАС EU CODE WEEK 2025
- Вероника Тесля
- 25 жовт.
- Читати 2 хв

У світі, де праска може «спілкуватися» з телефоном, а лампочка – реагувати на голос господаря, варто лише трохи зазирнути в майбутнє, щоб зрозуміти: воно вже настало. Саме цьому майбутньому – технології Інтернету речей (Internet of Things, IoT) – був присвячений захід в Обласному науковому ліцеї-інтернаті, який відбувся в межах Європейського тижня кодування (EU Code Week 2025).
Цього року на EU Code Week 2025 ми занурилися у світ Інтернету речей (IoT) – технології, що робить наші пристрої «розумними». 21 жовтня учасниками події стали учні 10-х класів, які спробували з’ясувати, як «речі» навчилися обмінюватися даними між собою і чому це змінює наш світ, у чому користь та потенційна небезпека їх використання у повсякденному житті.
Захід розпочався із з’ясування того, як Інтернет речей пов’язує фізичні об’єкти – сенсори, контролери, побутові пристрої – з мережею Інтернет. Учні дізналися, що завдяки цій технології вже сьогодні можна автоматично вмикати світло, заходячи в кімнату, контролювати вологість ґрунту на грядці або отримувати сповіщення, коли в холодильнику закінчується молоко.
Після короткого відео про реальні приклади IoT-пристроїв учні побачили, як світ навколо поступово стає «розумним». Кожен гаджет, оснащений датчиками, може не просто реагувати на події, а й передавати інформацію далі – іншим пристроям або в хмару.
Термін «Internet of Things» вперше використав Кевін Ештон у 1999 році. Саме він показав, як речі можуть «спілкуватися» між собою через інтернет, допомагаючи людям у повсякденному житті: від холодильників, які замовляють продукти, – до розумних годинників та сенсорів у школах і містах. IoT сьогодні – це неймовірні можливості для ліцеїстів: програмування сенсорів, створення «розумних» проєктів і участь у міжнародних хакатонах. EU Code Week – чудова нагода відчути себе частиною цього майбутнього!
Під час інтерактивної частини учні спробували себе в навчальних іграх «Хто з ким говорить?» і «Розумне місто». Ліцеїсти з’єднували пристрої в правильні логічні ланцюги, наприклад: термометр – термостат – кондиціонер, камери – сервер безпеки – смартфон. Це допомогло зрозуміти, як будується ланцюг взаємодії між елементами IoT-системи.
У грі «Розумне місто» команди створювали власні концепції сучасних міст, де працюють «розумні» світлофори, системи безпеки руху, системи заощаджувального поливу, сміттєві контейнери з датчиками заповнення та енергоощадні системи освітлення. Ідей було безліч, а всі дискусії жваві: хтось мріяв про місто без заторів, хтось – про зелені зони з датчиками вологості, хтось – про комфорт проживання в місті, де очищується повітря.
Під час рефлексії учні ділилися своїми враженнями. «Я вперше зрозумів, як сенсори передають дані і як це можна використати навіть у побуті», – зазначив один з учасників. «Тепер я знаю, що програмування – це не лише коди, а спосіб зробити речі розумнішими», – додала учениця.
Усі ліцеїсти відзначили, що завдяки практичним завданням і наочним прикладам матеріал став зрозумілим і цікавим.
Захід у межах EU Code Week 2025 показав, що вивчення цифрових технологій може бути інтерактивним і творчим. Учні не лише дізналися, як працює Інтернет речей, а й усвідомили, що саме за такими технологіями – майбутнє нашого побуту, міст і планети в цілому.
І, мабуть, найцікавіше відкриття: те, що діти побачили в IoT, не лише зручність, а й відповідальність. Бо коли речі стають «розумними», то й люди мають бути розумнішими у своєму виборі, безпеці та етичному ставленні до технологій, а надто, коли речі починають «говорити» між собою. Тож нам залишається навчитися їх правильно слухати.
Сергій ЗЕЛЕНЮК,викладач-методист кафедри інформаційно-цифрових
технологій та природничих дисциплін




































Коментарі