Пленер є одним з улюблених видів практики серед студентів. На жаль, реалії сьогодення не дозволяють проходити його у віддалених мальовничих куточках України, як то було раніше: практиканти їхали потягом у Закарпаття, де їх радо приймали мешканці мальовничого містечка Нижній Бистрий. Були також поїздки до Криму, де робили тривалу зупинку на гірському плато в околиці історичного Бахчисараю, стояли табором під Сімферополем. Навчальні мандри організовували викладачі кафедри мистецьких дисциплін Надія Володимирівна Підгорна та Світлана Леонідівна Бондарчук. Згодом у зв’язку з об’єктивними причинами почали підшуковували менш віддалені бази практики. Олена Миколаївна Гулько, куратор однієї з художніх груп, запропонувала поїхати до карпатського високогір’я. Так розпочалися поїздки до казково красивого Яблунецького перевалу, що зовсім поряд біля Говерли, Буковеля, Яремчі.
До колективу «виїзних» викладачів приєдналася Ольга Іванівна Білик. Цьогоріч саме під її керівництвом молоді художники-практиканти мали змогу пригадати весь базовий теоретичний матеріал і практичні навики, які формували впродовж навчального року на заняттях рисунка і живопису.
Нинішні події в Україні змусили відмовитися від далеких поїздок. Але пленер у рідному місті не став розчаруванням. Студенти отримали чіткі настанови, ознайомилися з навчальним планом практики, її вимогами та обсягом очікуваних результатів. Керівник практики Білик О.І. має багаторічний досвід і в проведенні занять із дисципліни «Рисунок і живопис», і в організації пленерних занять у межах Бара. Ольга Іванівна зуміла мотивувати практикантів творчо осмислити кожне завдання і так само креативно підійти до вибору композицій, об’єктів малювання.
У плані практики було передбачено графічне і живописне виконання зображень флори і фауни. Студенти малювали живі квіти, дерева, кущі. Вони тренувались у малюванні птахів, невеликих тварин, які дозволяли себе розгледіти й виконати швидкі натурні начерки. Інколи студенти завбачливо фотографували цих «натурників» на телефон, щоб можна було завершити малюнок, якщо перната, пухнаста або земноводна істота передумає позувати і відправиться у своїх справах. Доволі цікаво було колективно «полювати» з художнім приладдям за тваринами та збирати за власним уподобанням рослини для їх графічного і живописного втілення. Поступово завдання ускладнювались, і практиканти почали обирати складніші об’єкти для виконання пейзажних робіт. Тут треба було згадати засвоєні на заняттях відомості з теорії і практики фронтальної і кутової перспективи, кольорознавства, композиції. Із паркової зони практиканти перебралися на лавки центральних площ міста, чим неабияк зацікавили перехожих, що зупинялися, аби подивитися на роботу першокурсників. А ті спокійно і вже навіть упевнено малювали архітектурні пейзажі міста, обираючи об’єкти, ракурс, фрагмент краєвиду за власним уподобанням. Кожен шукав свою тональну і кольорову гаму, свою «родзинку».
Погода також спонукала до творчості: вона подарувала сонячні дні, і лише один раз полякала дощем.
Праця, навіть найбільш творча, завжди передбачає певні зусилля. Інколи студенти відчували лінь, хотіли просто посидіти, потеревенити, посміятись. Але після дозволених коротких перерв творчі сили знову поверталися до них – і робота продовжувалась…
Не зайве згадати, що обов’язковість і наполегливість формуються впродовж тривалого часу. До системної роботи людина має себе привчати, інколи навіть через власне «не хочеться». Це стосується абсолютно всіх людей. Не може ж, наприклад, водій автобуса сказати, що йому в рейс не хочеться, бо є бажання довше поспати. Група 11-ОМ виявилася працездатною, практиканти працювали захоплено і наполегливо долали періодичні напади лінощів.
Під час творчого процесу, коли студенти реагують на професійні підказки, художні роботи стають усе більш привабливими. А успішність, як відомо, чудово мотивує, пробуджує інтерес до завершення композиції. Окрім того, молоді художники постійно відчували підтримку куратора Наталії Валентинівни Скорич, яка також є людиною творчою, а тому вміє позитивно впливати на студентів мистецьких спеціальностей.
Захист пленерної практики став помітною подією в коледжі. Студентів підтримали своїм зацікавленням та схвальними відгуками і адміністрація закладу освіти, і викладачі кафедри мистецьких дисциплін. Самі студенти оцінили свої позитивні художні зрушення і були задоволені від власних досягнень. Дехто навіть висловив бажання продовжити пленерну працю вже в домашніх умовах. І це хороший знак. Сподіваємося, що студенти 11-ОМ групи охоче продовжать своє зростання в художній творчості.
Світлана БОНДАРЧУК, викладач
кафедри мистецьких дисциплін
Comments