Артрезиденція «Три площини барської кераміки» продовжила творчу подорож у трьох ключових площинах – гончарного та художнього мистецтва і фотомистецтва. Барська кераміка, як спадщина багатовікової традиції, стала джерелом натхнення для сучасних митців, які творчо переосмислюють її форми, орнаменти і значення. Важливість проєкту полягає не лише в історичній цінності власне самої традиції барської кераміки, але й у її здатності поєднувати мистецтво і терапію, створюючи простір для діалогу між поколіннями та культурними ідентичностями.
Якщо перший тиждень був присвячений ознайомленню з традиціями, орнаментами і техніками місцевого гончарства, то другий став новим етапом творчих експериментів та глибшого пізнання керамічної спадщини Барського краю. Учасники мали можливість зануритися у творчу працю, де історія та сучасність органічно поєднались у різних видах мистецтва. Цей тиждень став продовженням захопливого творчого процесу і справжнім випробуванням для майстрів, які доєдналися до участі в проєкті і поринули в його атмосферу, прагнучи не лише відтворювати традиційні форми, але й активно інтегрувати сучасні тенденції у свою творчість, зробивши резиденцію простором для експериментів та обміну знаннями.
Другий тиждень мистецьких пошуків став підтвердженням того, що барська кераміка має величезний потенціал для сучасного мистецтва. Через поєднання традиційних технік і новаторських підходів учасники створювали унікальні роботи, які передають дух старовини та водночас відкривають нові горизонти для подільської культурної спадщини. Кожен із митців зміг знайти власний шлях до переосмислення барських традицій, збагатитися знаннями в процесі спільної роботи і поділитися здобутим досвідом, а також своїми враженнями.
Вікторія НІКОЛАЄВА, засновниця артпростору «Етно Чари» у Вінниці, досвідчена керамістка з понад 20-річним досвідом, спеціалізується на відновленні подільської кераміки, зокрема барської. Творчий підхід майстрині заснований на глибокому вивченні історичних джерел та автентичних зразків, які вона сама знаходить під час експедицій. Одним із результатів її роботи є серія мисок із характерним для локальних орнаментальних мотивів зображенням птахів і гілок яблуні. Окрім того, команда Вікторії працює над відтворенням фігурних баньок, також характерних для барських сюжетів.
Наталя ГЛАДОВСЬКА з Києва, художниця, членкиня Спілки художників України, уперше на резиденції працює з барською керамікою. Її робота зосереджена на створенні натюрморту, де осінні яблука символізують плин часу, а барська кераміка виступає як важливий історичний акцент. Художниця підходить до розробки цієї теми з точки зору сакрального мистецтва, надаючи композиції особливу глибину.
Анастасія ЯРУШЕВИЧ, художниця з Кривого Рогу, активно досліджує можливості поєднання класичних мистецьких технік із локальними керамічними традиціями. Вона має освіту мистецтвознавця та художника і керує художнім музеєм. На артрезиденції мисткиня працює над натюрмортами, у яких барська кераміка стає центральним об'єктом. Твори Анастасії Ярушевич випромінюють поєднання дитячих вражень з глибоким символізмом, адже вона малює з дитинства.
УСТИНА, художниця і скульпторка з міста Жовкви Львівської області, одночасно працює у двох мистецьких напрямках – ліплення та гончарства. Її підхід до творчості є досить експериментальним: мисткиня прагне втілити багатовимірні ідеї, використовуючи форми і текстуру кераміки як основу для своїх мистецьких пошуків.
Артур ЦИЦЮРСЬКИЙ, підприємець із Бара, розцінює артрезиденцію як можливість поглибити своє сприйняття мистецтва. Він лише вивчає процес створення керамічних виробів, активно спостерігаючи за роботою інших учасників. Для пана Артура це важливий період самоосмислення, коли через діалог із творчими людьми вдається розширити власне зрозуміння багатовимірності мистецтва.
Ольга КУРСЬКА, викладачка образотворчого мистецтва з Черкас, поєднує свій педагогічний досвід із практикою на резиденції. Художниця працює над натюрмортами, що відображають неповторність барської кераміки, і використовує цей процес як спосіб комунікації з іншими митцями. Для неї це можливість вивчити нові методи і техніки, які вона зможе застосувати у своїй викладацькій діяльності.
ТЕТЯНА з Вінниці займається сакральною темою в гончарстві, створюючи лампадки для могил. Її підхід до кераміки пов'язаний з глибоким особистим досвідом і роздумами про сакральність мистецтва. Майстриня захоплюється архітектурними формами, що знаходить відображення в її роботах.
МАРІЯ, студентка Тульчинського коледжу культури, обрала для своїх робіт тему старовинної іграшки. Маріїні проєкти поєднують простоту і наївність народних традицій із сучасними інтерпретаціями. Особливо дівчину вразила історична екскурсія Баром, після якої вона створила триптих із видатними постатями української історії.
ТЕТЯНА з Томашполя працює в галузі біології, але вільний час присвячує гончарству. Вона створила декілька свищиків і вазу, прикрашену барськими орнаментами. Її роботи відзначаються дотриманням традиційних технік розпису та колористики.
Анна ВОРОТІЛЬНІК, викладачка з Черкас, працює на резиденції як фотограф, документуючи процеси створення керамічних виробів. Її роботи націлені на філософське осмислення теми відродження традицій. Однією з ключових робіт Анни Воротільнік є банька на чорному тлі, яка символізує відродження барської кераміки.
Дмитро ІВАНОВ, фотограф із Канева, зосереджений на фіксації творчого процесу учасників резиденції. Його цікавить відродження культурної спадщини, і він бачить у барській кераміці потенціал для відновлення інших регіональних традицій, зокрема канівської кераміки.
Оля ЦИБУЛЯ з подільської Вороновиці є досвідченою гончаркою та художницею. Вона активно працює над відтворенням традицій барської кераміки, поєднуючи теоретичні знання, набуті під час експедицій та лекцій, із практичними навичками.
Анастасія БІНЬКОВСЬКА з міста Бара відновлює традицію барських привидів, образи яких пов'язані з легендами про королеву Бону. Майстриня поєднує керамічне мистецтво з музичною творчістю, оскільки є студенткою музичного коледжу.
Артрезиденція «Три площини барської кераміки» стала не просто платформою для творчості, а справжнім осередком культурного діалогу між минулим і сучасністю. Завдяки цьому проєкту стародавні форми, які свого часу виробили барські гончарі, отримують нове життя, надихаючи сучасних митців на нові творчі звершення.
Попереду ще багато цікавих відкриттів і художніх рішень, які допоможуть популяризувати та відродити цей унікальний культурний феномен – барську кераміку.
Дарія ШПАКОВАТА,
Аліна ЧЕРНЕЦЬКА –
кореспонденти газети «Журналіст
Comments