
Як зміцнити фізичне і ментальне здоров'я вчителів та учнів?
Що робити, щоб учитель/учень заходив до школи з радістю, очікуванням позитивних емоцій від спілкування?
Що зробити, щоб усі учасники освітнього процесу почувалися в школі безпечно?
Пошуку відповідей на ці та інші запитання присвячений освітньо-дослідницький проєкт «ОСВІТА. БЕЗПЕКА. ДОВІРА», спрямований на підсилення взаємозв’язку в системі «учитель-учень-батьки», покращення комунікації, взаєморозуміння та взаємопідтримки між ними.
Проєкт, ініційований Фондом громади «Барі» на чолі з Романом Мочарним, передбачає три вектори діяльності, і один з них – освітній.
Саме в цій площині об’єднали свої зусилля педагоги-новатори Барського ліцею №3 Барської міської ради та КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського», розпочавши роботу над реалізацією спільного соціально-освітнього проєкту «ОСВІТА. ІННОВАЦІЇ. САМОРОЗВИТОК».
Барський ліцей №3 – територія STEM-освіти, місце інновацій та розвитку.
Педагогічно-учнівський колектив ліцею, що став учасником проєкту від Міністерства цифрової трансформації України та IT-компанії EPAM Ukraine «Назад у майбутнє: моя школа в 2033 році», має унікальну Stem-лабораторію. Засобами STEM-освіти заклад забезпечує освітні потреби школярів, сприяє різносторонньому розвиткові, формуванню позитивної мотивації та активної соціальної громадянської позиції учнів.
Меседж проєкту: інноваційна освіта – засіб розвитку сучасної особистості.
Об’єкти проєкту: особистість учителя та учня як учасників освітнього процесу.
Предмет проєкту: STEM-освіта як інноваційна технологія розвитку сучасного вчителя та учня.
Очікувані результати:
̶ інтеграція дисциплін: у Stem-освіті всі дисципліни взаємопов’язані, що дозволяє учням бачити ширшу картину і краще розуміти реальні проблеми;
̶ підготовка до сучасного ринку праці: учні набувають навичок, що є актуальними та універсальними в сучасному світі;
̶ розвиток критичного мислення: учні навчаються аналізувати інформацію, формулювати гіпотези і знаходити оптимальні шляхи розв’язування проблем;
̶ навички розв’язування проблем: учні навчаються самостійно знаходити шляхи розв’язання складних задач;
̶ розвиток творчих здібностей: поєднання наук та мистецтв у Stem-освіті сприяє всебічному розвиткові особистості учня;
̶ формування навичок командної роботи: робота в команді допомагає учням розвивати комунікативні та соціальні навички;
̶ залучення до науки та техніки: підвищується інтерес до наукових і технічних дисциплін, що важливо для розвитку технологічного суспільства;
̶ глобальна конкурентоспроможність: учні стають більш підготовленими до глобального ринку праці, де технологічні навички є ключовими;
̶ адаптація до швидких змін: учні навчаються адаптуватися до нових технологій і методів роботи;
̶ забезпечення психологічного комфорту в освітньому процесі: партнерські взаємини учителів, учнів, батьків та членів громади;
̶ посилання інноваційності освітнього процесу закладу освіти: активне застосування Stem-технології в урочній та позаурочній роботі.
Завдання проєкту:
1) вивчення потреб учасників освітнього процесу щодо підвищення інноваційності освітнього середовища з метою підвищення ефективності освітнього процесу загалом та забезпечення саморозвитку учасників освітнього процесу зокрема;
2) популяризація Stem-технології як інноваційної технології забезпечення освітнього процесу в сучасному закладі освіти;
3) формування мотивації педагогічних працівників до інноваційної діяльності, подолання бар’єрності в контексті готовності педагогів до інновацій;
4) формування особистісного ставлення учасників освітнього процесу, членів громади до загальної середньої освіти як інструменту формування та розвитку молодого покоління і до педагогічних працівників як суб’єктів освітньої діяльності та соціально-культурного розвитку громади;
5) формування професійної позиції педагогічних працівників у ставленні до учнів та батьків як співучасників освітнього процесу в контексті концепції партнерства в новій українській школі;
6) підсилення матеріально-технічного забезпечення Stem-освіти в закладі освіти.
Шляхи реалізації проєкту:
1. Психолого-педагогічне консультування учасників освітнього процесу:
̶ психологічне діагностування засобами психологічної служби закладу освіти;
̶ психологічний супровід психолога-консультанта Фонду громади «Барі» Ольги Бєляєвої;
̶ науково-педагогічний супровід упровадження STEM-технологій в закладі освіти (КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського»).
2. Освіта і самоосвіта вчителя та учня як учасників освітнього процесу:
̶ підвищення кваліфікації, стажування педагогічних працівників з проблеми впровадження STEM-технологій в освітній процес сучасного закладу загальної середньої освіти, навчання педагогів нових методик викладання STEM-дисциплін (Всеукраїнські платформи педагогічної освіти, Центр професійного розвитку педагогічних працівників Барської міської ради);
̶ просвітницькі зустрічі, тренінги з учнями з питань ознайомлення їх зі STEM-технологією (КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського»).
3. Урочна робота закладу загальної середньої освіти:
̶ організація та проведення уроків за ключовими напрямками STEM-освіти, позаурочної гурткової роботи (Барський ліцей №3 Барської міської ради, КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського»): наука (Science): дослідження природних явищ, експериментальна діяльність, вивчення біології, хімії, фізики; технології (Technology): використання сучасних технологічних засобів та програмного забезпечення для розв’язування задач; інженерія (Engineering): проєктування, конструювання та створення нових продуктів, розв’язання технічних проблем; математика (Mathematics): розвиток аналітичного мислення, розв’язання математичних задач, застосування математичних методів у різних сферах.
4. Створення STEM-лабораторії:
̶ обладнання шкільних лабораторій сучасними технологіями для проведення експериментів та досліджень (Барський ліцей №3 Барської міської ради, Фонд громади «Барі»).
5. Участь в освітніх заходах регіонального та крайового рівнів за напрямками STEM-освіти (Барський ліцей №3 Барської міської ради, КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського»).
6. Обмін педагогічним досвідом між закладами загальної середньої освіти, що працюють в системі STEM-освіти (Барський ліцей №3 Барської міської ради, КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського», Центр професійного розвитку педагогічних працівників Барської міської ради, Фонд громади «Барі»).
Куратори співучасті колективу КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського» в проєкті – Наталія ФЕДОРЧУК, кандидат педагогічних наук, завідувач кафедри педагогіки, психології і фахових методик, та Ірина СЛОБОДЯНЮК, кандидат педагогічних наук, завідувач кафедри інформаційно-цифрових технологій та природничих дисциплін.
Наталія ФЕДОРЧУК, завідувач кафедри
педагогіки, психології та фахових методик
Comments